Mirko S

Stanić: Vladina politika u oblasti aerodroma je zastiđe

Premijer Marković je ovih dana još jednom ponovio namjeru da “valorizuje” crnogorske aerodrome, pravdajući to gužvom koja se dešavala u Tivtu ovog ljeta. Od ozbiljnog premijera ozbiljne Vlade bi se očekivalo da građanima ponudi barem neke ekonomske parametre u vezi ove, po mišljenju nas iz SDP-a, štetne i nepotrebne odluke. Ili je dovoljno to što je ovaj ili prethodni premijer obećao nekome da će dobiti Aerodrome Crne Gore na korišćenje u sklopu nekog drugog posla.

A činjenice govore da su JP Aerodromi jedna od rijetkih profitabilnih državnih kompanija, sa višemilionskim godišnjim profitom iz kojeg su do sada uspješno finansirani projekti modernizacije i proširenja kapaciteta.

Da se ne bi dešavale gužve u Tivtu, preduzeće je napravilo strategiju razvoja po kojoj se za 50 miliona eura aerodromski kapaciteti povećaju sa milion na tri miliona putnika uz puno veći komfor na samom aeorodromu.

Za finansiranje ovog projekta je zainteresovana EBRD (Evropska banka za obnovu i razvoj) koja je u studiji navela da će se na osnovu ovih 50 miliona kredita u narednom periodu ostvariti zarada od minimum 354 miliona eura, što je više nego dovoljno za njegovo uredno vraćanje.

Uz to i podatak da je rast prometa na crnogorskim aerodromima u proteklom periodu bio među najvećim u poređenju sa 20 konkurentskih aerodroma u regiji, i činjenicu da Aerodromima drugo državno preduzeće Montenegroejrlans duguje preko 17 miliona eura (preko trećine potrebnih sredstava za modernizaciju!).

Napominjemo da EBRD za ovaj kredit NE TRAŽI garanciju Vlade, tako da sve eventualne obaveze padaju na teret Aerodroma bez rizika po budžet Crne Gore, iz kojeg su garancije davane raznim tajkunskim i DPS ortačkim preduzećima, osnovanim na egzotičnim ostrvima a koje su po pravilu vraćali poreski obveznice naše države.

Premijer Marković bi morao odgovori na (već pet puta postavljeno) pitanje zašto Vlada ne dozvoljava kreditni aranžman renomirane evropske banke i državnog preduzeća kojim se omogućava rast i veći kvalitet usluge, a milioni eura profita ostaju u državnim rukama. Ili je cilj da desetine pa i stotine miliona eura profita od naših resursa i naše infrastrukture odu u džepove privatnika i tajkuna umjesto za izgradnju bolnica, škola i puteva ili povećavanje penzija i zarada crnogorskim građanima?

Jer “gužva na aerodromu” ne može biti valjan i argumentovan razlog za predavanje narodnog resursa u tuđe ruke, jer bi tom logikom trebalo prodati i tunel Sozina jer su se i pred njim ove godine stvarali redovi za plaćanje, kao što će sjutra i na naplatnim rampama za auto-put.

Opominjemo i eventualne “zakupce” i “valorizatore” da će svi po državu štetni ugovori biti raskinuti promjenom vlasti i da će oni snositi troškove ali i druge vrste odgovornosti za sklapanje takvih ugovora.

 

Mirko Stanić

Portparol SDP